לקיתם בקורונה? הסיכון שלכם לחוות שבץ מוחי עולה, גם אם אתם צעירים ללא גורמי סיכון: זוהי מסקנתו של מחקר בינלאומי שאותו הציג היום (ג') אחד ממשתתפיו, הנוירולוג פרופ' רונן לקר מהמרכז הרפואי הדסה ומהאוניברסיטה העברית, בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד:
"במחקר השתתפו חוקרים מ-32 מדינות ומ-136 מרכזים רפואיים", אומר פרופ' לקר. "הוא נערך בין החודשים פברואר-יוני 2020 ונועד לבדוק שכיחות שבץ מוחי בקרב חולי קורונה. מצאנו שהחולים שלקו בשבץ היו צעירים יותר מבדרך כלל, וגם סוג השבץ היה שונה: אצל כ-40% מהמטופלים היו חסימות בכלי דם גדולים במוח, בעוד שלפני הקורונה התופעה פקדה רק 15% עד 20% מהחולים.
"התברר גם שאחוז לא מבוטל מהחולים הגיעו לבית החולים עם תסמיני שבץ אבל בלי תסמיני קורונה רגילים כמו חום, כאבי ראש ושלשולים. גילינו שהם חולי קורונה בזכות בדיקות מטוש שנערכו באותה תקופה לכל מי שנכנס לבית החולים".
1 צפייה בגלריה
שבץ מוחי
שבץ מוחי
"כשחולה קורונה סובל משבץ מוחי, הסיכוי לתמותה גבוה יותר", אומר פרופ' לקר
(צילום: shutterstock)
פרופ' לקר הסביר שיש מספר מנגנונים אפשריים שיוצרים קשר בין קורונה לשבץ. "אנחנו יודעים שנגיף הקורונה תוקף את כלי הדם, כולל אלה שנמצאים במוח, בריאות ובגפיים", אמר. "אנחנו יודעים גם שהנגיף תוקף את הלב ויכול לגרום לדלקת בשריר הלב - מיוקרדיטיס - וכתוצאה מכך ליצירת קרישים בתוך הלב, שאחר כך עלולים לנדוד למוח ולגרום לשבץ מוחי. כשחולה קורונה סובל משבץ מוחי, הסיכוי לתמותה גבוה יותר".
"אנחנו יודעים שנגיף הקורונה תוקף את כלי הדם, כולל אלה שנמצאים במוח, בריאות ובגפיים. הוא תוקף גם את הלב ויכול לגרום לדלקת בשריר הלב, וכתוצאה מכך ליצירת קרישים בתוך הלב, שאחר כך עלולים לנדוד למוח ולגרום לשבץ מוחי"
והמסקנה שלו: צריך ללכת להתחסן. "ההתחסנות מורידה את הסכנה לקורונה, במיוחד בקרב אנשים צעירים שאין להם גורמי סיכון אחרים לשבץ מוחי כמו לחץ דם, סוכרת וכולסטרול", הסביר. "ראינו מקרי שבץ אצל אנשים צעירים שלא היו להם גורמי סיכון, למעט הקורונה. אין ספק שמאז שיש לנו חיסונים, יש ירידה ניכרת במספר חולי הקורונה, וכתוצאה מזה גם ירידה ניכרת במספר המקרים של שבץ מוחי כתוצאה מקורונה".